SMAKLIGA NYHETER

Inom radio pratas det mycket om följande begrepp - Räckvidd eller HN som betyder Hört Något, räckvidden anger då hur många olika personer som lyssnat. Skulle man omsätta detta till "verkliga" livet eller det så- kallade privatlivet så blir termen ovan direkt översatt till skvaller. 
Vill vi förlusta oss? Eller bara njuta ett vokabulärt mångfald av lycka och elände? Här kommer min  förklaring.
 
Jag kan sträcka mig så långt som att säga att skvaller är ett accepterat faktum och en mer eller mindre självklar del i vardagen. Ska man sedan dela upp ordet i underkategorier och olika trådar om vad som intresserar vem så blir listan lång. Grundtanken med att prata om andra, eller vad kompisens kompis gjorde med honom / henne till kändisens sista timmar i livet består i den kittlande känslan av att höra något som intresserar så till den milda grad att berättelsen måste föras vidare. Tar vi och går djupare in på ämnet så har skvaller i dagens samhälle tagit otroliga propertioner, frågan kan då ställas vad som egentligen är rimligt och var går gränsen.

När det inträffar en händelse av värde för den lilla eller breda massan så blir individen som sitter inne på informationen, dvs du eller jag otroligt viktig. Helt plötsligt har vi fått gåvan att bestämma om vad folk ska prata om en liten tid framöver. När "den där" tjejen blir med barn eller killens kompis är otrogen med brosans flickvän kommer räven fram i oss alla och från att vara soffpotatis no # 1, så ska alla vara grävande journalister. Ett korrekt och realistisk exempel på detta är den "beryktade" småstadsidyllen, rena rama grönsakslandet ala Melrose Place där skandalerna växer som ogräs.
 
Sanningen är att när man skvallrar om andra så kommer du själv framstå som ytterst normal på grund av att de abnormaliteter som du gör när ingen ser på riskerar att dras mera från strålkastarljuset än tidigare. Har du någon / något att prata om så blir dina egna avvikelser mindre och vi är fortfarande normala människor, är det nu fortfarande spännande med skvaller?

Ja verkligen, så in i bänken. Själv älskar jag skvaller och många många med mig, låt Britney hoppa från en bro bara för att lösnummerupplagan säljer bättre, jag hade köpt. Låt Vejron ha håltimmar med Birgitta så undertecknad och min gode vän Emelie Malmborg har något att prata om! Skvallra gärna, alla gör vi grejer och det är bara en tidsfråga tills man själv sitter på någons läppar!


Tack till min trogne vapendragare - emeliemalmborgs.blogg.se

Nicco


Kommentarer
Postat av: Eva

Ja, här händer det inte mycket!

2010-01-15 @ 20:21:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0